print this page

Publieksparticipatie

Met de moderne media kunnen erfgoedinstellingen gemakkelijker inspelen op de veranderende behoefte van het publiek: dat wil niet meer alleen informatie ontvangen, maar ook zelf zenden, zelf op onderzoek uitgaan, keuzes kunnen maken en invloed kunnen uitoefenen, bijvoorbeeld op wat wordt tentoongesteld.

resizedimage600395 Spencer Tunick

Vrijwillige deelnemers tijdens een fotoshoot van Spencer Tunick in de Stadsschouwburg van Brugge. Foto: Reuters/Peter Maenhoudt.

De moderne media maken het – mede dankzij mobiele systemen en de ontwikkeling van handige toepassingen en tools – ook steeds gemakkelijker om het publiek bij activiteiten te betrekken.

Mobiele media

Met online-netwerken en discussieplatforms kan informatie worden gedeeld en aangevuld, evenals met crowdsource-projecten en bijvoorbeeld crowdfunding. Moderne media kunnen ervoor zorgen dat een erfgoedinstelling meer publiciteit krijgt of meer publiek. De smartphone en de tablet maken het samen met QR-codes, app's en dergelijke mogelijk dat het museum buiten zijn muren kan treden.

Faciliteren

Tegelijkertijd faciliteert het museum zijn publiek via app's en andere toepassingen ervaringen ter plekke te delen. De erfgoedinstelling kan hiervan slim gebruik maken door de gebruikers min of meer gericht informatie te laten leveren en vervolgens hun handelingen online te analyseren.  

Visitekaartje

Moderne media kunnen er echter ook voor zorgen dat een erfgoedinstelling juist door het publiek wordt gemeden. Het gebruik van sociale media is populair bij specifieke publieksgroepen, vooral jongere, en negatieve tweets of Facebook-berichten kunnen een erfgoedinstelling veel kwaad doen. Daarom is het belangrijk om op de juiste manier met sociale media om te gaan: ze zijn het hedendaagse visitekaartje van de instelling. 

Community

Publieksparticipatie is niet iets dat 'zo maar' gebeurt. Het opbouwen maar vooral ook in stand houden van een online community, een min of meer vaste en trouwe groep online-volgers, informatie-leveranciers of discussieleden, is waar het bij succesvolle publieksparticipatie om draait. De communitydeelnemers zijn de schakels die – via hun eigen netwerk en door hun enthousiasme en online interactie – het museum met nieuwe klant(groep)en of deelnemers kunnen verbinden. Om een online community op te bouwen en in stand te houden moet veel tijd en aandacht worden geïnvesteerd. Regelmatig contact is bovendien een vereiste, evenals het tijdig geven van feedback.